המשרדים של שנות השישים
זוכרים את המשרדים של שנות השישים? הארבעים? חדר בגודל של כ-15 עד 20 מ"ר, עם ארבעה שולחנות, כשכל עובד בחברה עובד על שולחן משלו. כל אחד אחראי על ניקיון המשרדים של המתחם שלו, שטיפת הכלים שלו ויש תורנות ניקיון נוחיות.
כיום המצב שונה. בעשרות השנים האחרונות, המשרדים גדלו והתפתחו, ונהפכו למשרדי ענק. כיום "משרד" מוגדר כשלוש קומות מתוך בניין בן 20 קומות. שולחנות העובדים עברו לחדרים למנהלים ועובדים בכירים, ומתחמי "אופנספייס" לעובדים שנמצאים תחתם. חדרי הנוחיות הינם גדולים ומרווחים, ובמקום פינת קפה המכילה קומקום, מספר כוסות, נס וחלב, יש קפיטריה, עם כלים, מקרר ומגוון של שתיה ובחלק מהמשרדים אף מטעמים כמו עוגיות וכד'. כיצד ניתן להשתלט על ניקיון במשרד בסדר גודל זה?
על מנת לתת מענה לצורך זה, הוקמו בשנים האחרונות חברות ניקיון, המעניקות שירותי ניקיון למשרדים. החברות שולחות לכל משרד מספר עובדים המועסקים בקביעות באותו המקום, לרוב במשמרות של כ-7 שעות מ-7 בבוקר ועד שעות הערב המאוחרות. חברת הניקיון דואגת לרווחתם ומשכורתם, כאשר על כל קבוצת עובדים ממונה מנהל שאחראי לבדוק כי העבודה אכן מתבצעת כראוי, להעביר לעובדים את בקשות הממונים מהמשרד וכמובן לדאוג לרווחת עובדי הניקיון.
עבודת הניקיון היא לא עניין של מה בכך. במשרדים הגדולים, למשל בעולם ההיי טק, מועסקים מאות אם לא אלפי עובדים, והניקיון אחריהם לא תמיד עניין פשוט. על כן, סבב העבודה הוא אינטנסיבי ולעיתים הפסקות עובדי הניקיון מועטות ועד כמעט ולא קיימות.
עבודת ניקיון המשרדים כוללת פינוי פחי הזבל, ניקוי השולחנות, עמדות ומשרדים, חדרי השירותים, הקפיטריה, שאיבת השטיחים במידה ומדובר במשרד בעל שטיחים מקיר לקיר, ניקיון חלונות של חדרי ילדים, וכן ניקיון וניקוי המקרר- מה שבמרבית המשרדים מתבצע אחת לשבוע, לרוב בימי חמישי.
ישנה חלוקה מובהקת של העובדה בין עובדי הניקיון של הבוקר לבין עובדי הניקיון של שעות הערב. חלק מעבודת הניקיון נעשים בשוטף לאורך כל היום, וחלק מפוצלים בין שתי המשמרות, למשל ניקיון המשרדים שמתאפשר רק בערב או ניקוי הקפיטריה שמתאפשר לרוב רק בשעות הבוקר.